De Zomerschool in Bibliotheek Montferland


Kinderen gaan ‘open’ op Zomerschool

Meer dan vijftig kinderen van statushouders volgden in 2018 de Zomerschool in de Bibliotheek Montferland in Didam.

De kinderen doen taalspelletjes, leren hoe je naar de dokter gaat en gaan op excursie.

“Ze doen andere dingen dan op school en worden uitgedaagd om tijdens de zomervakantie de taal te blijven gebruiken”, zegt Petra Klop, manager van de Bibliotheek. Petra organiseert de Zomerschool in nauwe samenwerking met de gemeente Montferland en lokale partners.

“Eigenlijk is de Zomerschool voor kinderen vanaf zes jaar maar er waren broertjes en zusjes van vier of vijf jaar die ook graag mee wilden doen.” Daarom zijn er vier groepen met kinderen: een groep van 4 tot 5 jaar, 6 tot 7 jaar, 8, 9 en 10 jaar en één van 11 tot 18 jaar. Ze komen vier weken lang iedere dinsdag, woensdag en donderdag van 9.00 tot 12.00 uur naar de Bibliotheek in Montferland.

De gemeente Montferland heeft voor kinderen uit ’s-Heerenberg en omliggende kernen een bus ingezet. Ze worden met de bus naar Didam gebracht.

Veel kinderen zijn te jong om de afstand van ’s-Heerenberg naar Didam te fietsen en op deze manier weet Patricia Weiss, beleidsmedewerker van de gemeente Montferland zeker dat de kinderen in staat zijn om te komen. Op de eerste dag staat ze zelf bij de bus om te kijken hoe het gaat.

Djembé spelen en leren fietsen

De gemeente financiert de Zomerschool nu voor het tweede jaar en huurt mensen in via een uitzendbureau om de groepen kinderen te begeleiden. “Dat zijn meestal studenten van de Pabo of een andere pedagogische opleiding. Twee hebben over de Zomerschool vorig jaar hun afstudeerscriptie geschreven”, zegt Patricia. Ook enkele vrijwilligers helpen mee.

De kinderen worden uitgenodigd via de basisscholen, het Taalhuis in de bibliotheek, de gemeente (werkcoaches) of de welzijnsinstelling Welcom. “Wij hebben als bibliotheek contact met 100% van de scholen, iedere klas komt hier eens per jaar”, zegt Petra. Ze wil graag dat bezoekers ‘drempelloos’ binnenkomen. “Zoiets als de open-club-gedachte, waar iedereen welkom is, lid of geen lid”, zegt ze.

Het programma voor de Zomerschool wordt in overleg met de gemeente opgesteld. De kinderen gaan naar de Brandweer en de molen in Didam. Vorig jaar stonden Kasteel Bergh en de Spelotheek in ’s-Heerenberg op het programma. Petra: “We kijken ook naar wat er leeft in de groep en sluiten daarbij aan. De oudste groep is bijvoorbeeld erg geïnteresseerd in culturele aspecten en wil weten hoe iets gaat in Nederland, zoals naar de dokter gaan. Dit jaar is er een Afrikaanse man van de Klankenkaravaan die djembé speelt in de bibliotheek. Voor iedereen een feest!”

Er zijn op verzoek ook activiteiten voor ouders, op woensdagochtend. “Vanuit het Taalhuis weten we dat statushouders heel graag Nederlands willen leren. Er zijn fiets- en verkeerslessen en een ochtend over groente met een bezoek aan de voedselbanktuin. Ook staat er een bezoek aan een ouderencentrum op het programma. Alle activiteiten zijn erop gericht om zowel ouders als kinderen een betere kans te geven om te slagen in de maatschappij.”

Wat vinden de kinderen van de Zomerschool?


Petra: “Ze zeggen bijvoorbeeld ‘Ik leer hier veel’, of ‘ik vind het hier fijn’. Eén kind sloeg na afloop van de Zomerschool zijn armen om me heen. Minstens zo mooi vind ik het om te zien dat getraumatiseerde kinderen die in het begin stil voor zich uit staren, soms kunnen lachen en op hun eigen manier meedoen. De kinderen gaan in die vier weken echt open!”

Petra is het aanspreekpunt voor de Zomerschool. Zowel de gemeente (waaronder het sociaal team), de samenwerkingspartners als de uitzendkrachten en de kinderen kunnen bij haar terecht.
Dat is de succesfactor voor het slagen van het project: “Je kunt het niet alleen doen, je hebt elkaar nodig”, zegt ze. Patricia beaamt dat: “Het is fijn om dit met elkaar te doen. Het is zo leuk dat het niet voelt als werk. Als je merkt dat het project werkt, geeft dat veel energie.”
In de evaluatie van de Zomerschool vorig jaar zijn positieve effecten naar voren gekomen.