Klantreizen belicht

Hoe verloopt een klantreis in de Bibliotheek?

Na alle theorie is het tjid voor de praktijk: welke klantreizen kun je onderscheiden in de Bibliotheek? Welke zijn er tot nu toe gemaakt en hoe zijn ze toe te passen in het dagelijks werk? Scroll naar beneden om verder te lezen.

Klantreis Bibliotheek en NT1


Voor laaggeletterden met Nederlands als eerste taal is in 2018 door het bureau Lost Lemon in kaart gebracht welke knelpunten bibliotheken tegenkomen bij het bereik van deze doelgroep. Er zijn vijf persona's samengesteld met wie je de klantreis in je eigen Bibliotheek kunt afleggen. Om de klantreis in te vullen gebruik je werkblad nr. 14 van de stategiekit.

Klantreis Bibliotheek en Integratie

Tijdens een bijeenkomst voor de Gelderse en Overijsselse bibliotheken in maart van dit jaar gaven Hajo Rietman van Ontwikkelding en Marjolein Pruim een presentatie waarin de klantreis van nieuwkomers in beeld is gebracht, die door gemeente Zutphen is uitgewerkt.
Waar lopen nieuwkomers tegenaan als ze een verblijfsvergunning willen, als ze de Nederlandse taal willen leren? En op welk momenten kun je als Bibliotheek meerwaarde bieden? Met het werklad kun je verbeterpunten voor je eigen Bibliotheek samenstellen.

Klantreizen van taalleerders, schoollezers en ouderen

Probiblio heeft met samen een onderzoeksbureau drie klantreizen samengesteld die zijn gebaseerd op ervaringen van bibliotheken. Per doelgroep - taalleerders NT2, schoollezers (12 t/m 16 jaar) en ontmoetingen door en met ouderen - zijn bruikbare tips opgesteld die meteen toepasbaar zijn.

In 2018 zijn de volgende klantreizen uitgewerkt: inschrijven nieuwe leden, aanmelden voor activiteiten en deelname door scholen aan activiteiten. Deze vind je door in het artikel te klikken op 'lees meer over dit project'